Jaime Teevan, Dan Liebling, og Gayathri Geetha fra Microsoft Research havde en sjov papir i WSDM 2011, \ "Forståelse og forudsigelse Personal Navigation \", som fokuserer på en enkel, meget præcist, nemt og en lav risiko tilgang til personalisering, øge rang af et resultat, at en person holder klikke på.
Den grundlæggende idé er at bemærke, at folk har en tendens til at bruge søgemaskiner i stedet for bogmærker, bare søge igen for at finde det, de fandt i fortiden. Men - og dette er nøglen indsigt - ikke alle bruger den samme forespørgsel til at bogmærke den samme side, så for eksempel, kan en person bruge [lotteri] for at komme til Michigan lotteri, til en anden komme til Illinois lotteri, og kun et mindretal bruge den til at komme til de højest rangerede resultat, lottery.com.
Så holder styr på, hvad de enkelte søgepersoner ønsker, når de gentager forespørgsler, derefter give hver søgepersonens tilbage, hvad de ønsker, er en nem form for personalisering, der rent faktisk kan gøre en væsentlig forskel. Desuden støtter denne form for re-resultat er en baby skridt i retning af helt personlige søgeresultater (og kræver samme første skridt til at opbygge den underliggende infrastruktur til at understøtte det).
Nogle uddrag fra papiret: Denne artikel præsenterer en algoritme, der forudsiger med meget stor nøjagtighed som web søgeresultat en bruger vil klikke for en sjettedel af alle web-forespørgsler. Forudsigelse sker via en enkel form for personalisering, som udnytter det faktum, at folk ofte bruger søgemaskiner til at genfinde tidligere viste ressourcer.
Forskellige folk ofte bruger de samme forespørgsler til at navigere til forskellige ressourcer. Dette gælder også for forespørgsler, der består af entydig firmanavne eller webadresser og typisk tænkt som navigatør.
For eksempel kan læseren af dette dokument bruger en søgemaskine til at navigere til WSDM 2011 hjemmesiden via forespørgslen [WSDM], mens en person er interesseret i country musik i Midtvesten, kan bruge den samme forespørgsel til at navigere til WSDM-FM-radio station hjemmeside. Andre kan ... udsteder den med en oplysende hensigt at lære mere om Web Services Distributed Management .... [Ligeledes], på overfladen ser det ud indlysende, at forespørgslen [reelle estate.com] er beregnet til at navigere til webstedet http://www.realestate.com. Men, for kun fem af de 23 gange, at forespørgslen er brugt til personlig navigation giver forespørgslen fører til et klik på det åbenlyse mål. I stedet er det meget mere sandsynligt, at blive brugt til at navigere til http://realestate.msn.com eller http://www.realtor.com.
Personlig navigation giver en reel mulighed for søgemaskiner til at tage et første skridt i sikker med lav risiko Websøgning personalisering ... Her ser vi på, hvordan man fange de lavthængende frugter af personliggøre resultater for gentagne forespørgsler ... Der er potentiale i væsentlig grad at gavne brugerne med at identificere disse forespørgsler, da de identificerede mål er mere sandsynligt, at være placeret lavt i resultatlisten end typiske klikket søgning results.Table 4 i papiret absolut er værd at se. Bemærk, at ved hjælp af en måned af data, næsten 10% af forespørgsler personlig navigation forespørgsler, som kan gøres personlig med stor nøjagtighed. Hertil kommer, på et andet 5% af forespørgsler \ ", når den generelle navigation forespørgsler udløse en personlig navigation \", \ "forudsigelse er over 20% mere præcis end når forudsagt baseret på samlede adfærd alene. \" Det er en stor indvirkning for en sådan en simpel skridt mod individualisering, lavt hængende frugter faktisk.
Se venligst også mine ældre indlæg, \ "Designing søge på ny-finding \", \ "for at tilpasse eller ikke at personliggøre \" og \ "Folk ofte gentager websøgninger \", om artikler, som nogle af de samme forfattere.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)

Ingen kommentarer:
Send en kommentar